About Eva / CV

Om man bad Eva Hagström att välja en färg som skulle symbolisera Norrbotten skulle hon utan tvekan välja - blå. Blå som de blånande bergen. Blå som himlen och sjöarna. Blå som vinterskymningen eller skuggorna i snön. Vare sig hon målar naturalistiska akvareller, gör collage eller väver abstrakta symbolmönster förekommer blått i olika nyanser som ett genomgående tema. Som textilare står Eva Hagström stadigt på hantverkets grund. Hon väver bilder för offentlig miljö, kyrklig textil och brukstextil men också till egna utställningar. I en stram form och en sparsmakad färgskala vågar hon föra in fria inslag av avvikande material till nya spännande kombinationer. Naturen och dess mönster och formvärld är den stora inspirationskällan men också originellt nog - vintern. Det är inte många konstnärer som har arbetat med vintern som centralt tema. Eva Hagström är ett av undantagen. Detta hänger nog samman med hennes ursprung och kärleken till den blå färgen.

Bertil Sundstedt

eva1

Fötternas mjuka avtryck i den guldgula sanden.
Eller är det kanske spåren av en mockasin?
För jag ser något indianskt, en hövdings visioner och gåtfulla besvärjelser i Eva Hagströms vävar.
Ripsväven "Strandlängd" liknar en totempåle.
En vishetens pelare.
Men bortanför stranden, nedanför sanden, glittrar vattnet.
Som i "Vattenblänk-Saltstänk"
Det norrbottniska havet, blänkande, lätt saltat och friskt.
Kvinnligt och inbjudande.
Också en sorts evighet. Ett ursprung.
Finns det indianer i Siknäs? Eller sjöjungfrur?

Kristina Wikholm

eva2

Den dag jag förstod att Eva var konstnär var när hon vann en teckningstävling för barn. I och för sig överraskade inte vinsten så mycket som motivet som hon vann med. Det hon tecknat var inte en prinsessa eller en raket, sånt som vi andra barn ritade. Nej, motivet var tamburen i hennes eget hem - kläderna som hängde där. Rockar och jackor, mössor och skor. Vardagen i alldeles speciella färger.

När jag ser Evas konst senare i livet finns alltid den där tamburpastellen i bakhuvudet och jag känner det som att hon fortsatt på den linje som hon såg redan som barn. Även om hon nuförtiden klivit ut ur tamburen. Ut i naturen.

Som vuxen ser jag också strukturen i hennes konst, och kanske är den allra viktigast. Måhända är det självklart för den som kan textilkonst, men inte för mig! Trots att Evas textilier är konstverk och oftast hänger på väggarna, känns det som om jag vill ta av mig barfota och med mycket rentvättade fötter känna vävarna under fotsulorna och gå rakt in i den vardag som hon fortfarande berättar om: Den där vardagen med speciellt ljus och speciella färger. Vardagen som aldrig känns vardaglig.

Svante Lindqvist

 

Foton: @hemslojdnorrbotten, @regionnorrbotten, @simoneliass

 

 

MER OM EVA:
Ur boken "Ateljebesök 2"
av Eva Wanler och Anders Alm
Sida 1
Sida 2
Sida 3

Konst åt alla - utställning i Siknäs
[P4 Norrbotten 2013-06-04]

 

IMG_1067Föreläsning på Quality Hotel i Luleå på Riksföreningen för Handvävnings Årsmöte i Luleå 2017-04-22


MED I BÖCKER:
"Från enris till flossa" LTs - 86
"Tiden snöar från trädet" Kantele - 93
"Svensk textil 1890 -1990" Signum - 94
Svensk konsthantverksguide LTs - 96
"Arkitektur och Form" Arvinius - 97, - 00
"Ateljébesök II" Bildstugan - 00
"247 Swedish craft artists" Arvinius-08
Stiftelsen KHVC o Arvinius "247 svenska konsthantverkare" En guide från söder till norr" -08

247